Hubbers Hubbers

Imm Cologne Keulen

Hubbers interieurmakers

“Voor het eerst reist het ontwerpteam af naar Keulen…”

om een bezoek te brengen aan de meubelbeurs IMM. De vooraankondiging van de eerste interieurbeurs van het jaar beloofd de presentatie van de trends die vorm zullen gaan geven aan de meubel- en interieurbranche, nou, we zijn benieuwd!

De Kölnmesse is groot en de beurs beslaat denk ik bijna alle hallen van het beurscomplex. Omdat dit de eerste keer is en we niet al te voorbereid op pad zijn gegaan besluiten we te beginnen in de eerste hal die we tegenkomen na binnenkomst, hal 8. Meubels, veel meubels, veel Aziatische meubels in stands die eruit zien alsof je via de achterdeur een kijkje neemt in de opslag van een winkel welke zich waarschijnlijk aan de andere kant bevindt. De stands staan propvol, zijn erg fel uitgelicht en er zit achterin aan een klein tafeltje dan wel iemand in zijn/haar eentje druk te doen op een telefoon, dan wel met iemand in een catalogus te bladeren en, naar ik vermoed, aan te kruisen wat men wil bestellen voor in de eigen showroom. Oh ja, en overal stickers die aangeven dat het maken van foto’s niet de bedoeling is… Slik, zijn we naar Keulen afgereisd om te kijken naar meubelen die we NIET willen neerzetten in een showroom die we NIET hebben? De volgende, zelfde uitziende hal doorkruisen we in één rechte lijn naar de volgende hal. Daar valt ons een stand op die er duidelijk anders uitziet dan we tot nu toe gewend zijn: sfeervol, goed licht en zichtbaar nagedacht over wat men zal tonen. We houden stil, lezen de naam De Eekhoorn, dutch furniture. Dan herken ik het label Woood van o.a. de Karwei. Onze nieuwsgierigheid is gewekt en we spreken even met Ferry Knol, accountmanager die ons vertelt dat zij meubelen en accessoires produceren voor de labels Woood, Be Pure en VTwonen. Ze kiezen heel duidelijk voor een concept per label wat ze doordacht presenteren. Als inrichter blijken we ook bij hen te kunnen inkopen, fijn!

Na nog een paar hallen met veel meubels zien we als we hal 5 naderen het licht én het publiek veranderen. De verlichting is gedempt, sfeervol en per stand anders. Het publiek is ineens een generatie jonger, de heren (die op de beurs toch al in overvloed zijn) dragen hun lange haar in een knotje of bedekken het met een trendy mutsje en maken het geheel af met een 3-dagen-baardje. Deze hal is gereserveerd voor Pure Talents staat er op de signing te lezen met als onderschrift New Talents’ design, dat beloofd wat… Jonge ontwerpers,  soms nog studerend,  tonen hier hun ontwerpen,  vaak nog prototypes en vertellen enthousiast over het achterliggende idee van hun ontwerp.

Imm_Cologne_Keulen_2016_Man_Met_Knot

Een terugkerend thema in deze hal is het verbinden van (meubel-)elementen met ambachtelijke verbindingen in een nieuw jasje. Eén ontwerper toont een kast welke is opgebouwd uit U-profielen van hout welke hij zelf perst van dun plaatmateriaal, door de vorm passen schappen en onderling verbonden staanders en liggers fraai in elkaar. Een andere keer is een kostentechnisch aspect de reden geweest voor een fraaie verbinding; het stikken van meubelbekleding is duur, maar met een soort pen-en-gat verbinding wordt de vilten bekleding fraai op z’n plek gehouden van het krukje ‘Wedge’.

Imm_Cologne_Keulen_2016

Tot slot blijft de hang naar nostalgie bestaan. Vintage is het toverwoord en dat zie je terug in vorm in materiaalgebruik. Segula toont de LED Vintage Line waarin led lichtbronnen een fraai nostalgisch uiterlijk hebben gekregen met dito warm licht welke het goed zullen doen in de open armaturen in natuurlijke materialen welke we eerder op de dag hebben gezien..

Imm_Cologne_Keulen_2016_Kooldraadlamp

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt.